مهارت ارتباطی چیست؟ و به چه کارهایی گفته میشود؟ آیا وقت آن نرسیده که با یک ارتباط عالی داشتن به پیشرفت شغلی خود کمک کنید؟
توانایی خوب بیان کردن یک مزیت است. برای اینکه کار خود را به طور موثر انجام دهید، در مورد مشکلاتتان بحث کنید، درخواست اطلاعات کنید، با دیگران تعامل داشته باشید، اینها همه بخشی از داشتن مهارت های ارتباطی موثر است.
بنابراین برای اینکه بدانید، مهارت ارتباطی چیست؟ و چه مزیتهایی در محیط کاری دارد؟ به شما پیشنهاد میکنم که خواندن این مطلب را از دست ندهید.
فهرست مطالب:
- مهارت های ارتباطی چیست
- مهارت های برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
- مهارت های ارتباطی در کارآفرینی
- مهارت های ارتباطی در محیط کار مهندسان
مهارت های ارتباطی چیست
ابتدا میخواهم در مورد مهارت ارتباطی چیست؟ و شامل چه مهارتهایی است؟ توضیحاتی بدهم.
مهارت ارتباطی چیست؟ مهارت ارتباطی، تواناییهایی هستند که هنگام ارائه و دریافت انواع مختلف اطلاعات از آنها استفاده میکنید. در حالی که این مهارتها ممکن است بخش منظمی از زندگی کاری روزانه شما باشد، برقراری ارتباط به شیوهای واضح، موثر و کارآمد یک مهارت بسیار ویژه و مفید است.

مهارت های ارتباطی شامل: گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن وهمدلی است.
4 نوع اصلی ارتباط وجود دارد که ممکن است که به صورت روزانه از آن استفاده کنید، از جمله:
کلامی: برقراری ارتباط از طریق زبان گفتاری؛
غیرکلامی: برقراری ارتباط از طریق زبان بدن، حالات چهره و آواز؛
نوشتاری: برقراری زبان ارتباط از طریق زبان نوشتاری، نمادها و اعداد؛
بصری: ارتباط از طریق عکاسی، هنر، طراحی، نمودار.
مهارت های برقراری ارتباط موثر در محیط کار
در تجارت، تمام معاملات از ارتباطات ناشی میشود. مهارت ارتباطی موثر برای اینکه دیگران و خودتان اطلاعات را با دقت و سرعت بیشتر درک کنید ضروری است. در مقابل مهارت ارتباطی ضعیف منجر به سوءتفاهم و ناامیدی مکرر میشود.در نتیجه داشتن مهارت های ارتباطی قوی به همه جنبههای زندگی کمک میکند، از زندگی حرفهای گرفته تا زندگی شخصی.
کارفرمایان به دنبال مهارت های ارتباطی هستند. مهارت های ارتباطی موثر به استخدام شدن، ارتقاء شغلی و موفقیت در حرفه به شما کمک میکند. پس صرف نظر از اینکه در چه صنعتی باشید ضروری است که توانایی برقراری ارتباط موثر با همکاران و کارکنان و مافوق خود را داشته باشید.
برای کسب موفقیت مهارت ارتباطی محیط کار، شما میتوانید مهارت را با شغل خود مطابقت دهید. در عصر دیجیتال باید این مهارت را داشته باشید تا چگونه پیام خود را به صورت حضوری، رسانه اجتماعی، ایمیل و یا تلفن به صورت موثر انتقال یا دریافت کنید. پس چگونه این کار را انجام دهیم؟
مهارت های ارتباطی بین کارکنان
ابتدا باید یاد بگیرید در ارتباط صبور، و شنوده خوبی باشید، تا بهتر بفهمید طرف مقابل شما چه میخواهد بگوید تا کاری که از شما خواسته میشود را درک کنید، و بتوانید پاسخ مناسبی بدهید. از ارتباط غیرکلامی نیز غافل نشوید. خب چطور از این ارتباط استفاده کنیم.
شما همچنین میتوانید در هنگام گوش دادن به چشمان شخص نگاه کنید تا نشان دهید روی گفتگو او متمرکز هستید. (مطمئن باشید که به شخص خیره نشوید تا طرف مقابلتان خجالت بکشد و از ادامه صحبت کردن باز بماند) و قبل از اینکه چیزی بگویید فکر کنید و زیادهروی نکنید، تا مخاطب خسته شود، یا اینکه متوجه نشود دقیقاً چه میخواهید.
سعی کنید در بیان خود از لحن دوستانه استفاده کنید. مثلاً با همکاران یا مشتریان صحبت میکنید لبخند بزنید و در ارتباط مؤدب باشید و لحن شما به صورت متکبرانه و پرخاشگرانه نباشد.
و در انتها به بازخوردها اهمیت دهید. توانایی دریافت و همچنین دادن بازخورد مناسب یک مهارت است. مدیر باید به طور مداوم به دنبال راههایی برای ارائه بازخورد سازنده به کارکنان باشد. سعی کنید که در مقابل بازخوردهایی که به شما داده میشود صبور باشید، و خوب گوش کنید، اگر از موضوع مطمئن نیستید سوال بپرسید و سوءتفاهمها را برطرف کنید. حالا چگونه محیط را برای دریافت بازخورد آماده کنیم؟
چگونه میتوانیم محیط کار را برای بازخورد آماده کنیم؟
آیا کارکنان در محیط کار میتوانند با اعتمادبهنفس و اطمینان از اینکه کار خود را از دست نمیدهند، بازخورد به مدیران خود بدهند. شما میتوانید یک پلتفرم برای بازخورد ناشناس ارائه دهید. شما باید این را نیز در نظر بگیرید که یک کارمند ایده خوبی در ذهن داشته باشد ولی اعتمادبهنفس کافی برای بیان آن را ندارد، و از بیان کردن صرفنظر میکند. در نتیجه این کانال ارتباطی برای بازخوردهای ناشناس میتواند محیطی را فراهم کند تا کارمندان مشکل خود را با مدیر یا همکاران خود بیان کنند، و یا در مورد ایده خود صحبت کنند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
بهبود بخشیدن ارتباطات در محل کار
برای بهبود بخشیدن مهارت ارتباطی هیچ وقت نباید از آموزش غافل شد. آموزش دورههای ارتباطی برای کمک به کارمندان و مدیران برای درک اینکه کجا اشتباه میکنند، و برای بهبود ارتباط چه کارهایی باید انجام دهند، مناسب میباشد. با آموزش نحوه برقراری ارتباط مؤثرتر میشود و محیط کار را به محیطی پررونق تبدیل خواهید کرد. استفاده از کانالهای ارتباطی مناسب برای ایجاد ارتباط، اشتراکگذاری و همکاری در پروژهها میتواند ارتباطات را قوی کند. ارتقای افراد با مهارت عالی را نباید فراموش کرد. این ارتقا میتواند راهی مناسب برای تشویق سایر کارکنان برای بهبود ارتباطات باشد.
مزایای مهارت های ارتباطی کسب و کار
بهرهای که از مهارت های ارتباطی میتوان دریافت کرد به شهرت تجاری بهتر، هم برای کالاها و خدمات با کیفیت عالی، و هم به عنوان مکانی که برای کار کردن عالی است. در چنین محیطهایی مهارت های حلمسئله بهبود مییابد، تصمیمگیریها بهتر میشود، فرایندها سادهتر و بهرهوری افزایش پیدا میکند. مهارت های ارتباطی باعث ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان و افزایش عزتنفس و در انتها به پیشرفت شغلی ختم میشود.
مهارت های ارتباطی در کارآفرینی
اگر یک کارآفرین نتواند ارتباط موثر برقرار کند ایدههای عالی آنها به شکست ختم میشود. این ارتباط کارآفرین است، که نشان میدهد که آیا آنها موفق هستند یا خیر؟ حال چگونه امکانپذیر است؟
چه بخواهید سرمایهگذار را در مورد ایده خود متقاعد کنید یا اینکه مشتریان را راضی کنید که محصولات و خدمات شما را بخرند یا یک فرد خبره را تشویق کنید تا برای شما کار کند، مهارت های ارتباطی برای موفقیت از طریق مختلف برای شما حیاتی است.
بالاخره یک روز مجبور میشوید پیام متنی را بنویسید، اگر متنی که میخواهید ارسال کنید به صورت ایمیل، گزارش، نامه، مقاله و … بد نوشته شده باشد، میتواند تاثیر منفی بر روی خودتان و بر سازمان شما نیز خواهد داشت.
شاید شما در حال تاسیس کسبوکار خود هستید، و میخواهید ایده خود را به صورت پاوپوینت برای ذینفعان خود ارائه دهید اگر کلمات نوشتاری شما مختصر و مفید باشد این کمک را به شما میکند تا خوانندگان از نوشته شما اشتباه برداشت نکنند و باعث صرفهجویی در وقت شما برای راهاندازی کسبوکارتان میشود.
حالا فرض کنید که شما در حال ارائه متن نوشتاری خود که در قالب پاورپوینت میباشد، برای ذینفعان خود هستید. این ذینفعان میتواند، مشتریان، سرمایهگذاران یا حتی همتیمیهایتان باشد. پس نیاز دارید در انتقال موثر پیام خود به خوبی تبحر داشته باشید. بنابراین به غیر از مهارت نوشتن و ارائه به مهارت مذاکره، گوش دادن، زبان بدن و گفتگو هم نیاز دارید.
مهندسان و مهارت های ارتباطی در محیط کار
فارغالتحصیلان در رشته مهندسی نباید از مهارت های ارتباطی غافل شوند. مهارت ارتباطی ناکافی و ناکارآمد بازتاب بدی بر شما و مهارتتان دارد. شاید قبول نداشته باشید و به خودتان بگویید مهارت مهمتر از ارتباط موثر است. برای شما بیان میکنم اگر یک مهندس خبره باشید ولی مهارت های ارتباطی موثری نداشته باشید، هیچ کارآفرینی و یا صنعتی مشتاق نخواهد بود تا با شما کار کند.

یکی از مهارت ارتباطی موثر «زبان انگلیسی» است.
به نظر شما چرا تسلط بر زبان انگلیسی میتواند یکی از عناصر مهارت های ارتباطی برای کسبوکار مهندسان باشد؟
با یک مثال توضیح میدهم. شما برای پروژهای وارد یک کشور آفریقایی میشوید و با مهندسان آفریقایی با زبان انگلیسی ارتباط برقرار میکنید. خب تا اینجا فقط تسلط بر زبان انگلیسی کافی نیست. کلاً قبل از اینکه سفر را آغاز کنید، تحقیقی هم در مورد مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی هم داشته باشید. زبان بدن یکی از مهارت ارتباطی است که مورد استفاده قرار میگیرد، مثل حالت ایستادن، قرار دادن دست در جیب یا دست رو دست قرار دادن و غیره. اول شما باید نگاهی به فرهنگ آن کشور بیندازید و در مورد زبان بدن اطلاعات بیشتری را کسب کنید. شاید دست در جیب قرار دادن در آن کشور در هنگام ارتباط خوشایند نباشد.
بنابراین، ارتباطات چندوجهی است و عناصر مختلفی را دربرمیگیرد. مانند: شفاهی، نوشتاری، شنیداری، دیداری، بینفرهنگی، بینرشتهای و …
مهارت ارتباطی نوشتاری
نوشتن میتواند تفکر انتقادی و مهارتهای حلمسئله را تقویت کند، و همچنین در شناسایی و مقابله با تصورات نادرست شخصی مفید میباشد.
ارتباط نوشتاری ناکارآمد و ضعیف در محیطهای کاری مهندسی منجر به تفسیر نادرست، ناکارآمدی و اتلاف زمان میشود، و در نتیجه برحل مشکلات تاثیر منفی میگذارد.
مهارت شنیداری
درمهندسی نیز مثل بقیه حرفهها مهارت گوش دادن حیاتی میباشد، در نتیجه گوش دادن مستلزم دریافت و درک صحیح ارتباط کلامی است، و بدون مهارت شنیداری موثر، پیام کلامی میتواند تحریف یا نادیده گرفته شود، و در نتیجه فرآیند ارتباط با شکست مواجه میشود.
مهارت ارتباطی بصری
فرمهای بصری مانند: نقاشیها، نمودارها، تصاویر واقعی و نمادین و غیره در فرآیند کسب دانش به ویژه پردازش، ذخیره و بازیابی اطلاعات اهمیت فوقالعادهای دارند. واضح است که در حرفه مهندسی به شدت بر استفاده از فرمهای بصری به عنوان وسیلهای برای ارتباط غیرکلامی متکی است. اندرسون سواد بصری را شامل توانایی درک اطلاعات مبتنی بر تصویر، پردازش و درک آن، و داشتن مهارت برای برقراری ارتباط با دیگران از طریق طراحی و مدل سازی تعریف کرده است.
سواد بصری به معنای توانایی تولید تصاویری است که بتوان از آنها برای ارتباط استفاده کرد، مانند ارتباط کلامی که مستلزم گوش دادن و صحبت کردن است.
مهارت ارتباطی شفاهی
ارتباط شفاهی یا ارتباط کلامی راهی برای بیان نظرات و دانش خود به صورت شفاهی بدون نوشتن آنهاست. وقتی زمان کمی دارید و کسبوکارتان به یک تصمیمگیری نیاز دارد، ارتباط شفاهی بهترین گزینه است. شما میتوانید تصمیمات سریع را با یک جلسه فوری (گفتگوی چهرهبهچهره یا تماس تلفنی) اتخاذ کنید. با این وجود ارتباط شفاهی به تصمیمگیری سریع کمک میکند و در رفع سوء تفاهمها نیز موثر است.
ارتباطات بینرشتهای
ارتباطات مؤثر بین رشتهها، مانند: مهندسی، مدیریت همیشه مورد توجه قرار گرفت. در واقع، مهندسان به سطح معینی از مهارت های مدیریتی و تجاری از جمله مهارت های کارآفرینی نیاز دارند. این مهارت یکی از مهارت مهم برای فارغالتحصیلان مهندسی شناخته میشود. مهارت های ارتباطی برای توسعه چنین مهارت هایی ضروری است، زیرا مهندس کارآفرین باید ایده خود را از مفهوم تا توسعه، اجرا و استفاده به دیگران منتقل کند.
منابع:
https://virtualspeech.com/blog/communication-skills-in-the-workplace
https://www.thebalancecareers.com/communication-skills-list-2063779
https://www.businessstudynotes.com/others/business-communication/oral-communication-skills/
www.businesstwon.com
مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر:
Communication Skills for the 21st Century Engineer
Marc J. Riemer
UNESCO International Centre for Engineering Education (UICEE)
24 Business Communication Skills: Attitudes of Human Resource Managers versus Business Educators
David Conrad
Augsburg College
Robert Newberry
Winona State University
The Engineer as Entrepreneur: Education for the 21st Century at
Rose-Hulman Institute of Technology
Thomas W. Mason, Arthur B. Western
Rose-Hulman Institute of Technology
آیا از این مطلب لذت بردهاید؟ پس موارد زیر ممکن است برای شما جالب باشد.
اضافه بار اطلاعات برای کسب و کار
شما چه مهارت های ارتباطی را پیشنهاد میدهید. و برای من از تجربیاتتان بگویید.
پینگ بک:حل مسئله چیست - توانمندی در حل مسئله
پینگ بک:چرا تفکر مهندسی - چرا تفکر طراحی برای حل مسئله مناسب است
پینگ بک:مدیریت زمان - کسب مهارت در مدیریت زمان