شبکه اجتماعی چیست؟ چرا به شبکه اجتماعی نیازمندیم؟ شبکه اجتماعی چه تاثیری در عملکرد کسب و کار دارد؟ چه نوع شبکه اجتماعی را برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟
این سوالات ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. وقتی که میخواهید کسب و کارتان را شروع کنید از شبکه اجتماعی غافل نشوید.هر چه یک پزشک اطلاعات بیشتری درباره بیماری بیمار داشته باشد احتمال بیشتری برای تشخیص و درمان درست وجود دارد و این هم برای کارآفرینان صدق میکند که هر چه کارآفرین شناخت بیشتری نسبت به شبکههای اجتماعی مختلف داشته باشد در اجرا و گسترش کسبوکار خود موفقتر خواهد بود. آیا نمیخواهید خلاقیت خود را از طریق شبکه اجتماعی افزایش دهیدبا من همراه باشید تا جواب این سوالات را بدست آورید.
فهرست مطالب:
- دسته بندی شبکه اجتماعی از نظر عملکرد
- شبکه اجتماعی
- چگونه از شبکه اجتماعی استفاده کنیم
- نقش شبکه اجتماعی در توسعه کسب و کار
- چرا یک شبکه اجتماعی خوب یک منبع مفید برای شرکتها است
- تولید محتوا در شبکه اجتماعی
- کاربردها و مزیتهای شبکههای اجتماعی:
- تهدیدها و معایب شبکههای اجتماعی
- عوامل موثر بر موفقیت شبکه اجتماعی
- انتخاب شبکه اجتماعی کارآمد، مناسب با اهداف فعالیت کارآفرین
دسته بندی شبکه اجتماعی از نظر عملکرد
طبق نظریه شبکه اجتماعی، کارآفرینی فرآیندی است که در شبکه متغییری از روابط اجتماعی واقع شده است و این ارتباط اجتماعی میتواند روابط کارآفرین را با منابع و فرصتها، محدود یا تسهیل کند. شبکههای اجتماعی، از نظر عملکرد، به چهار دسته کلی تقسیم میشوند؛ ملاقات، دوستیابی، موضوعی خاص و شبکه دانشگاهی/ تجاری.
پژوهشگران عقیده دارند که امکان اشتراک دانش و تعاملات بین افراد در تماس انواع شبکههای اجتماعی وجود دارد، به ویژه در دو مورد اخیر بیشتر زمینه لازم برای تبادلات دانش در جامعه به ویژه سازمانها و دانشگاهها و مراکز پژوهشی فراهم سازد. (حریری، عنبری، 1390)

کارآفرینی نیز از عرصههایی است که شبکههای اجتماعی تاثیر پذیرفته چرا که تحقیقاتی که در این مورد انجام گرفته شده است، برای نمونه پژوهشی در مورد نقش شبکه اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی انجام گرفته شده است.
به این منظورشبکهی اجتماعی با چهار بعد شامل: ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی و شیوههای انتقال اطلاعات به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر تشخیص فرصت با دو بعد شامل: تعداد فرصتها به عنوان متغیر وابسته بررسی شدهاند.
نتایج تحقیق نشان میدهد شبکه اجتماعی کارآفرینان با تشخیص فرصتها رابطهی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکهی اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی بیشترین اثر گذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد.( محمدی الیاسی، رکنی، طیبی، 1390)
شبکه اجتماعی
شبکههای اجتماعی( به طرق مختلف) کارآفرینان را به طیف وسیعی از منابع ارزشمند که قبلا در اختیار آنها نیست و به آنها در رسیدن به اهدافشان دست مییابند.
از منابع شبکهای که میتوان ارائه داد عبارتند از: اطلاعات(معقول و غیر معقول، متنوع و غیر متنوع)، دسترسی به امور مالی دسترسی به مهارت، دانش و مشاوره(همه کمکها به صلاحیت)، مشروعیت اجتماعی، شهرت و اعتبار است.

در طی این دهه، سه گزاره بیان شده است(الف) شبکههای اجتماعی بر نتیجه اقدامات سازمانی تاثیر میگذارد؛ (ب) ماهیت منابع به دست آمده از شبکههای اجتماعی تحت تاثیر موقعیت اصلی مردم قرار میگیرد و (ج) ماهیت حاصل از شبکههای اجتماعی از قدرت تاثیر میپذیرند(Klyver, Hindle and Meyer, 2007).
مزیت شبکههای اجتماعی آنلاین این است ک مناطق مختلف زمانی و مکانهای جغرافیایی کمتر قابل توجه است زیرا قادر به ارائه پشتیبانی، اطلاعات و راهحلها از مکانهای مختلف در طول یک دوره کوتاه از زمان هستند(kin, 2015)
چگونه از شبکه اجتماعی استفاده کنیم
شبکههای اجتماعی در اینترنت، یکی از منابع مهم برای کسب درآمد از راه تبلیغات به شمار میآیند؛ چرا که اعضای شبکههای اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق خود صحبت میکنند و این شرکتهای تبلیغاتی اجازه میدهد که بر اساس همین علایق، برای آنها آگاهی بفرستند.
علاوه بر این، بسیاری از شرکتها با ایجاد حساب کاربری و صفحات شخصی در شبکههای معروف، با سایر کاربران و مشتریان خود و نیز سایر شرکتها ارتباط برقرار نموده و امور تجاری خود را پیش میبرند.(سلیمانیپور، 1389)
از ضرورت، امروزه B2C یا B2B فروش یا بازاریابی حرفهای است که باید مهارت در “فروش اجتماعی” را داشته باشند. مخاطبان فعلی رسانههای اجتماعی از 4.48 میلیارد مصرف کننده همچنان روزانه رشد مییابد.
اگر میتوانید با یک دهم درصد از این مخاطب ارتباط برقرار کنید، به یک میلیون مصرف کننده با حداقل هزینه برسید، زیرا میتوانید از اکثر رسانههای اجتماعی به صورت رایگان استفاده کنید (Below, 2014)

همانطور که سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی را انتخاب میکنید که در آن شما میخواهید حضور آنلاین ایجاد کنید، باید نقاط قوت و ضعفهای هر یک را یاد بگیرید. لینکداین این شبکه اجتماعی 200 میلیون نفری برای حرفهایها به سرعت در حال رشد است و روزانه 173000 “پروفایل عضو جدید ” ایجاد میکند.
با ارسال دعوتنامههای لینکداین به تمام مخاطبین خود، شبکه خود را بسازید. لینکداین میتواند برای ایجاد آگاهی از محصولات شما مفید باشد و میتواند به اطلاع مشتریان بالقوه در طی مراحل ارزیابی فرایند فروش کمک کند.(Below, 2014) “گفتگو” را به طرز تفکر مخاطبان خاص خود اضافه کنید. شبکههای اجتماعی اجازه میدهد که شما اطلاعات را به اشتراک بگذارید، بنابراین از این فرصت استفاه کنید تا “مفید باشد” (Below, 2014)
نقش شبکه اجتماعی در توسعه کسب و کار
چگونه میتوان از شبکههای اجتماعی در جهت توسعه کسبوکار خود استفاده کنیم. در دنیای پرشتاب اطلاعات امروزی برای سبقت از رقیبان کاری فرصت زیادی نیست، به همین دلیل به بررسی برخی مزایای استفاده از شبکههای اجتماعی پر مخاطب میپردازیم.
شبکههای اجتماعی این روزها حرف اول را در محیط مجازی میزند، شبکههایی که حتی میزان بازدید و جذب کاربران جهانی ار آنها به قدری زیاد است که کشورهای مختلف مجبور به وضع قوانینی برای استفاده کنندگان ار این شبکهها شدهاند.

وفادار سازی مشتری:
توجه داشته باشید که بازاریابی شبکههای اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز بر روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارند نه بر روی فروش مستقیم محصولات و خدمات، شرکتها باید از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.
برندسازی:
یکی دیگر از کاربردهای شبکه اجتماعی برندسازی است یکی از مهمترین اهداف شرکتها برای برند سازی دیده شدن است. این مورد به این معناست که برندها اخبار، محتوا و صدای برندشان را از طریق رسانهها به سمع و نظر مخاطبانشان برساند. در قدیم که شبکههای اجتماعی وجود نداشت این امر از طریق رسانههای جمعی مثل تلویزیون و نشریات چاپی انجام میگرفت.

حال با رشد اینترنت اضافه شدن شبکه اجتماعی متعدد و حضور اقشار مختلف مخاطبان با عقاید و علاقمندیهای متفاوت در آنها، برندها را به حضور در این شبکهها بیش از پیش ترغیب کرده است.
فرصتهای بیشتر:
ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر، موردی است که هیچ کس نمیتواند از آن چشم پوشی کند، هر عکس، فیلم یا کامنتی که در شبکه اجتماعی منتشر میکنید، این شانس را ایجاد میکنید که از طرف یکی از مخاطبانتان واکنشی داشته باشید و هر واکنش ممکن است به بازدید از وب سایت شما و در نهایت به عقد قراردادهای تجاری و یا فرصتهای همکاری تبدیل شوند.
با افزایش انتشار پستهای حرفهای و مناسب، افزایش فرصتهای تجاری و در نهایت افزایش احتمال همکاری فروش را برای کسبوکارتان شاهد خواهید بود.
بهبود رتبه وب سایت شما:
بهبود رتبه در موتورهای جستجو از دیگر نتیجههایی است که میتوانید از آن بهرهمند شوید. پارامترهای گوگل به صفحات وب جهت رتبهبندی بیش از 200 مورد است که یکی از این پارامترها که تاثیری غیر مستقیم در افزایش رنکینگ وب سایت است با انتشار لینکهای مطالب و شبکههای اجتماعی و جذب بازدیدکننده تاثیر غیر مستقیم بر روی افزایش رتبهبندی وب سایتشان در گوگل خواهد داشت.(یامی، 1394)
حیطه و عمق شبکههای اجتماعی هر فرد بر شناخت فرصتها که تاثیر میگذارد. افرادی که شبکههای گسترده اجتماعی و روابط حرفهای دارند نسبت به اشخاص که شبکههای کم و پراکنده برای خود درست میکنند، با ایدهها و فرصتهای بیشتری روبرو میشود. این رویارویی میتواند به کسبوکاری جدید منجر شود.(بارینگر، 1388،ص66)
چرا یک شبکه اجتماعی خوب یک منبع مفید برای شرکتها است
یک شبکه اجتماعی خوب به عنوان یک منبع مفید برای شرکتها محسوب میشود. در کارآفرینی شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار مهم برای کسبوکار مورد توجه قرار میگیرد.
برای کارآفرین، شبکه ممکن است از عضویت در انجمن های تجاری، شبکههای کسبوکار یا در واقع دوستی با افراد کسبوکار باشد که به کارآفرین در ارائه دسترسی به اطلاعات کمک میکند.(Zafar, Yasin& Ijaz, 2012)
آندرسون و همکاران (2005) شبکههای اجتماعی ترکیبی از ارتباطات حرفهای و اجتماعی هستند که همه آنها بوسیله اعتماد و وفاداری محدود میشوند. سایتهای شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای ایجاد سرمایهگذاری جدید برای شروع کسبوکار خود هستند.
خرید آنلاین از طریق رسانهها سادهتر میشود، در حال حاضر افراد میتوانند آنچه را که میخواهند دریافت کنند و همچنین وقت خود را صرفهجویی کنند(Zafar, Yasin& Ijaz, 2012)

یکی از موارد استفاده از شبکههای اجتماعی در توسعه کسبوکار بحث در مورد بازاریابی میباشد. مزایای بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی بسیار متعدد و اکثرا کم هزینه میباشند.
افزایش آگاهی از محصول و برند، افزایش تعداد بازدیدکنندگان از وب سایت، بهبود جایگاه شرکت در موتورهای جستجوگر، افزایش وفاداری مشتری، افزایش موفقیت در عرضه محصول جدید، افزایش تعداد مخاطبین هدف میباشد. (جلیلیان، میجانی، 1390)
تولید محتوا در شبکه اجتماعی
شناخت رو به رشدی وجود دارد که شبکههای اجتماعی نقش مهمی در استراتژیک شرکتها ایفا میکنند. شبکههای اجتماعی به افراد این اجازه را میدهند که سرمایه اجتماعی را که از لحاظ اقتصادی ارزشمند است، ایجاد کنند. استدلال اصلی این است که روابط شبکه و ساختار جریان اطلاعات را تسهیل میکند و اعتماد و همکاری متقابل ایجاد میکند(Lim, Cu, 2010).
استفاده از اینترنت با افزایش مشارکت و تعامل کاربران اینترنتی که از آن برای برقراری ارتباط و بیان خودشان استفاده میکنند مشخص میشود.
پرسشهای مطرح شده عبارتند از:
- محتوای ایجاد شده توسط کاربر چیست؟
- محرکهای اصلی آن، گستره آن و اشکال مختلف آن چیست؟
- زنجیرههای ارزش جدید و مدلهای کسبوکار کدامند؟

ایجاد محتوا توسط کاربران اغلب به عنوان داشتن مفاهیم اجتماعی مهم تلقی میشود. اینترنت به عنوان یک خروجی خلاقانه جدید اقتصاد تولید اطلاعات را تغییر داده و منجر به برقراری دموکراسی در تولید رسانهها و تغییرات در ماهیت ارتباطات و روابط اجتماعی میشود (گاهی به عنوان ترقی و بازگشت- اشاره میشود).
تغییرات در روش تولید، توزیع، دسترسی و استفاده مجدد از اطلاعات، دانش و سرگرمی به طور بالقوه باعث افزایش استقلال کاربر، افزایش مشارکت و افزایش تنوع میگردد.
این امر ممکن است منجر به موانع ورود کمتر، هزینههای توزیع و هزینههای کاربر و تنوع بیشتر آثار به عنوان فضای حافظه دیجیتالی شود. مشارکت خلاق گسترده در توسعه محتوای دیجیتال، برگرفته از دسترسی پهنای باند وسیع و ابزارهای نرمافزاری جدید، ویژگی جدیدی از جامعه و اقتصاد است.(wunsch-vincent, vickery, 2007)
شبکههای اجتماعی، ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگانی کاربران با همدیگر را تسهیل کرده و آنها را به مشارکت در بحثها تشویق میکنند. این شبکهها مرز خطکشی بین رسانه و مخاطب را از بین بردهاند. اغلب شبکههای اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد، باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به اشتراکگذاری اطلاعات را تشویق میکنند.

به ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این وبسایتها وجود دارد. رسانههای سنتی عمل انتشار را انجام میدادند و محتوا را برای گفتگو و محاوره دو طرفه وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک سویه به دو سویه تغییر پیدا کرده است. (سلیمانیپور، 1389)
در بسیاری از مواقع صاحبان کسبوکار تمایل به شناسایی رفتار مخاطبان و نیاز آنها دارند، شبکههای اجتماعی به آنها این فرصت را میدهند تا در مورد اینکه مخاطبانشان به چیزی علاقمند هستند و چگونه رفتار، اطلاعات ارزشمندی به دست میآورند و حتی اگر محصول یا خدمات آنها شکلی داشته باشد.
قطعا ترجیح میدهند خیلی سریع به این شکل پی ببرید بازخوردی که در فرآیند بازاریابی رسانههای اجتماعی میکنند، اولین نفری خواهند بود که میدانند چه زمانی مشکلی پیش آمده و سریع اقدامات برای حل آن انجام میدهند.
مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده که مصرف کنندگان، قدردان شرکتهایی هستند که به شکایتهای مشتری پاسخ میدهند. همواه شرکتها و صاحبان مشاغل که بدرستی از پتانسیل شبکههای اجتماعی در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کردهاند نتایج قابل قبولی را دریافت کردهاند که موجب دلگرم شدن آنها نسبت به ادامه مسیر شغلی خود شده است. (یامی، 1394)
کاربردها و مزیتهای شبکههای اجتماعی
- تقویت خرد جمعی در شبکه
- مطالعه خروجی سایر شبکه(رصد وبلاگ)
- کسب هویت مجازی
- گزینش همکار و تشکیل تیم
- انتقال فرهنگها
- ایجاد اعتماد و صمیمیت
- جلب نظر و پشتیبانی
- تبلیغات، آگهی، تجارت، بازاریابی و کارآفرینی
- ارائه خدمات چت، وبلاگنویسی، ایمیل، پیامهای فوری، ویدئو، اشتراکگذاری فایل، اشتراکگذاری عکس و غیره
- ساخت یک پایگاه داده از کاربران که باعث میشود تا کاربران دوستان خود بیابند؛ در عین حال اجتماعات و گروههای مختلفی هم شکل میگیرند
- به اشتراک گذاری علاقهمندیها (دیدگاههای سیاسی و یا فعالیتهای تجاری، مذهبی، ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره
- ترکیبسازیهای جدید برای گرفتن اطلاعات و ارتباطات، از قبیل اتصال به تلفن همراه
- اضافه کردن ویژگیهای جدید بر اساس نظرات کاربران
- اجاره دادن به کاربران برای دسترسی و تنظیم قوانین و حفظ حریم خصوصی
- فراهم کردن زمینهای برای ملاقات با افراد غریبه یا کسانی که زمینههای مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.(رمضانی، قاسمی، 1392، ص226(
تهدیدها و معایب شبکههای اجتماعی
- شکلگیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب
- تبلیغات ضد دینی القای شبهات
- نقص اعتماد و صداقت و اخلاقیات
- نقص حریم خصوصی افراد
- انزوا و دور ماندن از محیطهای واقعی اجتماع
- تاثیر منفی رفتاری: فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطی ویژه آن شبکه اجتماعی میشود. این فرهنگ مواردی چون یک تیکه کلام، استفاده از واژه خاص، رفتار، تیپ ظاهری و شخصیتی و … است. بدیهی است افراد تاثیر پذیری متفاوتی از این محیطها دارند(شهسواری، 1393)
عوامل موثر بر موفقیت شبکه اجتماعی
یک پدیده جدید در اقتصادهای مدرن، ظهور متقابل شبکههای جهانی است که با تعاملات و ارتباطات جهانی امکان پذیر است، فرآیندی که از طریق آن مناطق بازار ممکن است پوشش جهانی را بدست آورند. راه برای کسبوکار جهانی آسان نیست؛ هیچ دستورالعمل واحد وجود ندارد، به طوری که استراتژیهای یادگیری اهمیت زیادی در اینجا دارد.(Nijkamp, 2011)
با توجه به اینکه شرکتها با مشکل عدم تقارن اطلاعات در بازار مواجه هستند، چگونه اطلاعات بیشتری به دست میآورند و در نتیجه فرصتهای جدید را کشف میکند؟ .(Soh, 2003)

در سالهای اخیر اینترنت باعث تغییراتی در نحوه دسترسی افراد به اطلاعات در سازمان شده است. پیشرفتهای اینترنت در سالهای اخیر سیستمهای جدیدی بری کسبوکار ایجاد کردهاند. دسترسی عمومی به اینترنت به افراد فرصت استفاده از رسانههای اجتماعی داده شده و بدون نیاز به جلسات فیزیکی تعامل میکنند.( Seroka-stolka, Tomski, 2015)
شبکههای اجتماعی به افراد اجازه میدهند که سرمایه اجتماعی را که از لحاظ اقتصادی ارزشمند است، ایجاد کنند.Idrich and Zimmer (1986) معتقدند که ساختار شبکههای اجتماعی کارآفرینان مشتاق میتوانند کشف فرصتهای جدید را تحت تاثیر قرار دهد. (Soh, 2003)
انتخاب شبکه اجتماعی کارآمد، مناسب با اهداف فعالیت کارآفرین
کارآفرینان ایدههایی برای آزمایش و برخی دانش و مهارت برای اجرای کسبوکار را دارند، اما آنها همچنین نیاز به منابع مکمل برای تولید و تحویل کالا و خدمات دارند(Greve, 2003)
به این ترتیب یک سوال جالب مطرح میشود: عوامل موثر بر تصمیم یک کارآفرین برای استفاده از شبکههای اجتماعی چیست؟ این تصمیم برای استفاده از شبکه از لحاظ استراتژیک مهم است، زیرا تعیین میزان، کیفیت، سرعت و هزینه دریافت مالیات و در نهایت بقا و رشد فعالیت اقتصادی جدید را تعیین میکند.( ZHANGy and WONGz, 2008)
شبکههای اجتماعی ثابت نیستند آنها بستر اجتماعی کسبوکار هستند و میتوانند با توجه به نیازهای مختلف فعال شوند.(Greve, 2003) تحقیقات اخیر نشان میدهد که شبکههای کارآفرینی کانالهای حیاتی برای کسب و انتشار دانش جدید است، که مطابق با رومر (1986) برای نوآوری و رشد اقتصادی یک عامل مهم است(Hayter, 2015).

شبکههای اجتماعی منبع اصلی برای ایجاد هر شرکت یا کسبوکار کوچک هستند. این شبکهها به دسترسی به منابع مانند اطلاعات، نوآوریها، شرایط بازار جدید و غیره را کمک میکند.
فرناندز و همکاران(2009) میگویند بهترین سایتهای شبکه مانند توئیتر، فیسبوک، اسکایپ نقش مهمی در انگیزه دادن به افراد برای شروع کسبوکار خود دارند، زیرا این منبع عالی برای شبکههای اجتماعی است(Zafar, Yasin & Ijaz, 2012)
برای اینکه کارآفرین فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی داشته باشد باید شناخت کافی بر شبکهها داشته تا این تصمیم را بگیرد کدام شبکه برای فعالیت آنها مناسب است.
Emily ChamleeWright(2008) بیان کردند که فرد باید علاقه به بدست آوردن و دسترسی به طیف وسیعی از منابع مختلف اطلاعات باشد که به توسعه تاکتیکهای تجاری کمک کند(Zafar, Yasin & Ijaz, 2012).
برای آشنایی بیشتر به چند نمونه از شبکههای اجتماعی اشاره میکنیم:
فیسبوک: اعضای فیسبوک میتوانند تصاویر دیجیتال را به آلبوم عکس مجازی آپلود کنند یک کاربر میتواند در این تصاویر”برچسب” شود، به طوری که نام او در عنوان مانند یک لینک یا پروفایل او نمایش داده میشود. فیسبوک چندین گزینه برای ارتباط با دیگران پیشنهاد میکند. کاربران میتوانند با ارسال پیامهای خصوصی، مانند ایمیل، ارتباط برقرار کنند.( Pempek, Yermolayeva & Calvert, 2009)
توئیتر: این وب سایت بسیار محبوب “میکروبلاگینگ” 400 میلیون توئیت- حداکثر 140 پیام- هر روز ثبت میکند. توئیتر یک پلتفرم موثر برای معرفی خود به یک جامعه آنلاین گسترده است.(Belew, 2014)

تلگرام: یک سرویس متن باز چندسکویی مبتنی بر رایانش ابری است. کاربران تلگرام میتوانند پیامها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همه انواع پروندهها پشتیبانی میشود) خودویرانگر و رمزنگاری شده تبادل کنند. باید بگوییم تلگرام در ارسال و دریافت پیام همان طور که موسسان آن میگویند، بسیار سریع است و همین سرعت بالا موجب شده است روزبهروز بر تعداد کاربران این برنامه افزوده شود.(خانیکی، کیا، میر، 1395)
لطفا نظرتان را در مورد این مطلب به اشتراک بگذارید
برای ارسال دیدگاه باید به حساب کاربری خود وارد شوید.